
 
ISSN: 2788-8037 

Publication details, including guidelines for submissions:  

https://rowaq.cihrs.org/submissions/?lang=en  

 

 

Hezbollah and Political Alignment in Arab Media: A Critical Discourse 
Analysis of Al-Jazeera and Al-Akhbar 
 
 

Amal Toti and Saraa Saleh 

 
To cite this article: Toti, Amal, and Saraa Saleh. 2026. “Hezbollah and Political Alignment in Arab 
Media: A Critical Discourse Analysis of Al-Jazeera and Al-Akhbar.” Rowaq Arabi 31 (1): 57-74. 
https://doi.org/10.53833/UVAD1465.  
 
 
 

 

 

 

 

Disclaimer  

This article may be used for research, teaching and study purposes, as long as it is properly referred to. The Rowaq 

Arabi editors make every effort to ensure the accuracy of all the information contained in the journal. However, the 

editors and the Cairo Institute for Human Rights Studies make no representations or warranties whatsoever as to the 

accuracy, completeness or suitability for any purpose of the content. Any views expressed in this publication are the 

views of the authors and not necessarily the views of the editors of Rowaq Arabi or the Cairo Institute for Human 

Rights Studies. 

 

Copyright 

This content is published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Licence.  

 

 

 

  

https://rowaq.cihrs.org/submissions/?lang=en
https://doi.org/10.53833/UVAD1465


Rowaq Arabi 31 (1) 

 

57 
 

Hezbollah and Political Alignment in Arab Media: A Critical Discourse 

Analysis of Al-Jazeera and Al-Akhbar 

 

Amal Toti and Saraa Saleh 
 

 

 

 

Abstract  

 

This article examines how Hezbollah was represented by Al-Jazeera Arabic and Al-

Akhbar Arabic during two key conflicts: the 2006 Lebanon War and the 2013 Siege 

of Al-Qusayr. Drawing on Critical Discourse Analysis, the study examines a corpus 

of sixteen articles to investigate how both outlets constructed Hezbollah’s role, actions, 

and legitimacy through language, framing, and narrative strategies. The findings show 

that in 2006 both newspapers presented Hezbollah within resistance narratives against 

Israel, reinforcing its legitimacy. By 2013, however, a clear divergence emerged: Al-

Jazeera adopted a more critical framing shaped by its opposition to the Assad regime, 

while Al-Akhbar maintained supportive coverage aligned with its pro-Assad stance. 

These discursive shifts illustrate how Arab media outlets can reproduce competing 

ideological positions in times of conflict. In the cases examined, such representations 

may influence political legitimacy, contribute to the sectarianisation of conflict, and 

shape how rights and violence are framed within regional political debates. 

 

 

Keywords: Hezbollah; Media Discourse; Critical Discourse Analysis; Political legitimacy; Media Framing  

 

 

 

Introduction 

 

Media outlets in the Arab region have become an increasingly contested space, where news 

coverage can be shaped not only by journalistic norms but also by political interests, ideological 

alignments, and financial dependency. Media organisations may be influenced by regional rivalries 

and can contribute to the discursive shaping of sectarian tension, legitimacy, and identity, 

particularly in contexts where conflict is sectarianised.1 Hezbollah, a Shiʿi Lebanese political and 

military movement, occupies a central position in regional politics. For this reason, examining its 

portrayal offers a critical case study for analysing the construction of narratives in Arab media. 



Rowaq Arabi 31 (1) 

 

58 
 

Hezbollah emerged in 1982 in the context of Israel’s occupation of Lebanon, developing into 

an umbrella organisation rooted in Shiʿi Islamist ideology while also drawing on strands of 

Lebanese and Arab nationalism. It publicly announced its existence in 1985 through an open letter 

framing its mission as resistance to occupation, emphasising armed struggle against Israeli 

presence in Lebanon and support for the Palestinian cause.2 In 1992, Hezbollah entered formal 

Lebanese politics by participating in the first post-war parliamentary elections, a shift that 

coexisted with its continued self-presentation as a resistance actor.3 Alongside its political and 

military roles, Hezbollah has also cultivated support through extensive welfare provision, 

including financial assistance, healthcare, and social services.4 This combination of armed activity, 

political institutionalisation, and social governance complicates how Hezbollah should be 

categorised both analytically and legally. As Catherine Bloom argues in relation to the 2006 

Lebanon war, Hezbollah does not fit neatly into conventional classifications under international 

humanitarian law, raising questions over whether it should be treated as a state-linked actor or a 

non-state armed group.5 Given this contested status, this article refers to Hezbollah as a 

‘movement,’ a neutral descriptor encompassing its political and military roles. 

This study analyses how Hezbollah was depicted by Al-Jazeera Arabic and Al-Akhbar Arabic 

during two pivotal conflicts: the 2006 Lebanon War and the 2013 Siege of Al-Qusayr in Syria. 

The corpus consists of sixteen articles: four from each outlet for each conflict. The analysis focuses 

on how Hezbollah’s role, legitimacy, and actions were discursively constructed. The aim is to 

identify how linguistic choices, narrative strategies, and topic selection reflect broader ideological 

alignments in shifting political contexts. To this end, it employs Critical Discourse Analysis 

(CDA), drawing particularly on Norman Fairclough’s three-dimensional model. The research 

addresses the following question: How did Al-Jazeera and Al-Akhbar represent Hezbollah during 

the 2006 Lebanon War and the 2013 Siege of Al-Qusayr, and what do these representations reveal 

about the relationship between media discourse and political alignment in the Arab region?  

The two media outlets studied offer contrasting perspectives that reflect different political and 

ideological orientations. Al-Jazeera has often been associated with Qatari state interests and with 

pan-Arab and Sunni-oriented framings. Al-Akhbar, in contrast, is noted for its leftist orientation 

and pro-Assad stance. Comparing these two outlets, therefore, provides insights into how media 

institutions with divergent ideological commitments can construct and contest Hezbollah’s 

legitimacy. Instead of seeking to represent a representative account of Arab media as a whole, 

which is outside the scope of this article, this study adopts a qualitative comparative case-study. 

The two conflicts were specifically chosen because they marked critical turning points in 

Hezbollah’s political and symbolic standing. As discussed above, Hezbollah’s status in the Arab 

public sphere has long been the subject of debate. During the 2006 Lebanon War, following 

Hezbollah’s capture of two Israeli soldiers near the border village of Zarit on 12 July, Israel 

launched a large-scale military campaign against Lebanon.6 The conflict lasted thirty-three days, 

with Hezbollah presenting itself as victorious.7 The movement’s popularity expanded significantly 

due to its perceived military performance, including among Sunni communities across the Arab 

region.8 After the outbreak of the Syrian uprising in 2011, however, regional perception of 



Rowaq Arabi 31 (1) 

 

59 
 

Hezbollah shifted substantially.9 Hezbollah initially denied any involvement in order to protect its 

identity as a resistance movement, whose raison d’être revolves around countering Israel’s 

occupying presence.10 Nevertheless, Hezbollah’s leading role in the 2013 siege and capture of Al-

Qusayr in Syria rendered their military presence undeniable.11 This intervention challenged its 

prior image as a transnational resistance movement understood to be acting on behalf of the 

oppressed, leading to a decrease in its support.12  While acknowledging that the 2006 Lebanon war 

and the Syrian conflict differ fundamentally in their political and moral configurations, this 

contrast is not examined as a matter of conflict typology. Rather the focus here is on how media 

discourse rearticulates legitimacy in response to changing regional alignments. 

This article is divided into four parts. The next section outlines the CDA framework used in the 

analysis. This is followed by a literature review of scholarship on Al-Jazeera and Al-Akhbar. The 

third section provides the discourse analysis of the selected articles. The final section discusses the 

findings in relation to the shifting legitimacy of Hezbollah. 

 

Theoretical Framework and Methodology 

 

Critical Discourse Analysis (CDA) provides the theoretical lens guiding this article’s examination 

of media representations of Hezbollah. As a form of critical language theory, it is rooted in the 

understanding that language is not neutral but rather a form of social practice.  As such, language 

both reflects and helps shape social structures, power relations, and cultural norms. CDA is 

particularly concerned with social relations that are unequal or discriminatory in nature.13 This 

section outlines the theoretical foundations, analytical model, and methodology that guide the 

analysis of media representations of Hezbollah. 

This article adopts Norman Fairclough’s three-dimensional model of CDA, which enables a 

multi-layered examination of discourse. These dimensions are textual analysis (concerned with the 

linguistic features of the text), discursive practice (analysis of the production, distribution, and 

consumption of the text), and social practice (ideological and institutional contexts).14 These 

dimensions correspond to the analytical stages of description, interpretation, and explanation.15 By 

applying this model, the analysis connects textual strategies with broader sociopolitical 

developments, allowing for a critical examination of how Hezbollah is portrayed by Al-Jazeera 

and Al-Akhbar. 

To operationalise this framework in the analysis of media texts, the study draws on analytical 

approaches developed by John Richardson and Teun van Dijk. In doing so, four key analytical 

tools are employed. Richardson contributes concrete tools for analysing news discourse at the 

textual and discursive levels. These include lexical choices and labelling, intertextuality, topic and 

narrative foregrounding. While Richardson’s framework offers a broader range of analytical tools, 

this study focuses on those most relevant to the research questions and the nature of the corpus. 

The level of social practice is assessed through van Dijk’s concept of the ideological square, which 

uncovers strategies of polarisation. Through this combined framework, the analysis attends to the 



Rowaq Arabi 31 (1) 

 

60 
 

underlying objectives, linguistic strategies, and ideological narratives embedded in media 

representations of Hezbollah. 

The first dimension, textual analysis, examines how language is used strategically to construct 

meaning. Richardson refers to the tools of textual analysis as naming and referencing, which are 

treated here as part of a broader focus on lexical choice and labelling.  Specifically, lexical choices 

play a central role in shaping how social actors and events are represented and understood.16 

Equally important is the careful selections of evaluative terms used to label these actors.17 Through 

these linguistic choices, news articles can shape specific identities and moral evaluations. A textual 

analysis can, therefore, uncover the specific linguistic strategies used to portray Hezbollah. 

The second dimension, discursive practice, explores the underlying process of news making 

and reading. While producers embed intended meanings, readers actively interpret these texts 

through their own knowledge, perspectives, and social context.18 As Richardson notes, reading is 

not passive as audiences may accept, resist, or misinterpret messages based on their background 

and trust in the media source. Likewise, journalists often shape content with audience’s 

expectations in mind.19  Two key analytical tools are intertextuality and topic and narrative 

foregrounding.  

Fairclough defines intertextuality as the incorporation of elements from other texts into a new 

one.20 A news report can include a range of intertextual source materials, such as official 

statements, quotations, contextual background information, and evaluative commentary.21 

Richardson articulates this amalgamation through the term ‘reported speech.’22 Intertextuality is 

an important element in CDA because it allows for a study of how existing discourse is reproduced 

or altered. By analysing intertextual references, CDA can clarify whether discourse reinforces or 

transforms established meaning across different contexts.23 

Richardson treats topic selection and news narratives separately as distinct analytical stages. In 

this study, however, both are examined simultaneously as topic and narrative foregrounding. This 

is because the concepts overlap in their focus on which aspects of an event or actor are 

foregrounded. Topic selection determines what is considered significant and newsworthy, and thus 

plays a key ideological role.24 Narrative foregrounding then highlights certain aspects of an event 

or actors while de-emphasising others, reflecting implicit ideological orientations about what is 

considered important or newsworthy.25 Rather than being neutral, decisions about which topics to 

emphasise and how events are narrated reflect underlying ideological priorities, elevating certain 

actors or events while marginalising others. By merging topic selection and narrative structure, the 

analysis identifies which aspects of Hezbollah are prioritised and how media outlets shape meaning 

by highlighting certain narratives. 

The third dimension, social practice, situates discourse within broader ideological and 

institutional contexts. 26 Van Dijk’s concept of the ideological square is particularly instructive 

here. It explains how discourse systematically emphasises the positive qualities of the in-group 

while highlighting the negative traits of the out-group. At the same time, it involves downplaying 

or mitigating the negative traits of the in-group and minimising the positive aspects of the out-

group. 27 



Rowaq Arabi 31 (1) 

 

61 
 

Fairclough argues that the dimension of social practice must address how discourse contributes 

to the reproduction of power relations, the construction of social identities, and the dissemination 

of ideological effects. 28 Van Dijk’s ideological square provides a systematic tool to uncover such 

ideological structuring within discourse. By making mechanisms of polarisation explicit, the 

model helps reveal how news texts contribute to broader processes of dominance, exclusion, or 

legitimation, thus aligning closely with Fairclough’s conceptualisation of discourse as social 

practice.  

Building on the theoretical framework above, this study applies CDA to a qualitative study of 

sixteen news articles published by Al-Jazeera and Al-Akhbar. The analysis focuses on written 

news texts as they provide a comparable corpus suitable for close examination of lexical choices, 

narrative construction, and ideological framing. While broadcast and spoken media offer valuable 

insights, they fall outside the scope of this article.  

For each conflict, four articles were selected from each outlet, resulting in a total corpus of 

sixteen texts. The selection was guided by qualitative rather than the quantitative nature of this 

study. In line with CDA’s emphasis on depth and interpretative rigor, the aim was not to achieve 

representativeness, but to identify recurring discursive patterns across ideologically contrasting 

news outlets. 

The articles were identified through searches on the official websites of Al-Jazeera and Al-

Akhbar using Arabic keywords such as Ḥizb Allah, Ḥarb Tamūz, Al-Qusayr, and Naṣrallah. Only 

articles directly reporting on Hezbollah in the context of the two conflicts were included. To ensure 

analytical rigor, the corpus was subjected to systematic reading aimed at identifying recurring 

discursive patterns rather than relying on impressionistic readings of individual texts. The final 

corpus was translated into English to facilitate the systematic application of CDA and to provide 

transparency and accessibility for an international academic readership. Particular care was taken 

in the translation process to ensure preservation of contextual meaning rather than producing literal 

translations. 

 

Literature Review of Al-Jazeera and Al-Akhbar 

 

Since its establishment in 1996, Al-Jazeera has attracted significant scholarly attention for its rapid 

rise and enduring influence in the Arab region. Many observers attribute the network’s influence 

to its relative autonomy, its willingness to challenge government corruption and entrenched elites, 

and its engagement with issues long considered taboo.29 Some scholars highlight Al-Jazeera’s 

ability to amplify existing public opinion rather than shape it, while others emphasise its role in 

mobilising Arab publics, thereby securing its position as a major actor in global journalism.30 

Building on these perspectives, Philip Seib introduced the concept of the ‘Al-Jazeera effect,’ 

arguing that transnational media have acquired unprecedented capacity to influence international 

politics by reshaping political debates and public opinion.31 

A substantial body of scholarship situates Al-Jazeera within broader discussions of pan-Arab 

identity. Khalil Rinnawi credits the network with pioneering a new form of media-driven pan-



Rowaq Arabi 31 (1) 

 

62 
 

Arabism in the 1990s through its transnational production model.32 This was facilitated by 

employing journalists from across the Arab region and engaging with issues shared across national 

boundaries.33 Mohamed Zayani further argues that Al-Jazeera constructs a ‘pan-Arab imagined 

community,’ in which geographically dispersed audiences are united through shared language and 

mediated experience.34 At the same time, the channel is also associated with a distinct Islamist 

orientation, most notably through programmes such as Al-Sharīʿa wa-l-Ḥayāt (Islamic Law and 

Life), hosted by Yusuf Al-Qaradawi, which framed religious guidance within a Sunni interpretive 

tradition.35 

Despite its reputation for independence and pan-Arab appeal, Al-Jazeera has faced sustained 

criticism, particularly concerning its coverage of the Arab Spring uprisings. While its extensive 

reporting during this period enhanced its profile as a trusted information source, it also exposed 

the limits of its political neutrality.36 The network’s enthusiastic coverage of protests in Egypt and 

Libya contrasted sharply with its more restrained reporting on Bahrain and its strong opposition to 

the Syrian regime, prompting accusations of selective partisanship.37 Kristian Ulrichsen argues 

that Qatar’s foreign policy priorities significantly shaped these editorial choices.38 

This debate cannot be separated from Al-Jazeera’s well-documented institutional relationship 

with the Qatari state.39  According to Ehab Galal, the Qatari government initially intended Al-

Jazeera to become privately funded within five years of its establishment. However, despite 

generating part of its revenue through advertising, Al-Jazeera appears to remain financially 

supported by the Qatari government.40 The channel’s financial dependence on government funding 

has enabled its expansive reach while simultaneously constraining its capacity to critique Qatari 

politics.41 Scholars further argue that Qatar has strategically deployed Al-Jazeera as an instrument 

of public diplomacy.42 For Shawn Powers, the network exemplifies how communication 

technologies have reconfigured diplomacy and redistributed geopolitical influence.43 Al-Jazeera 

thus remains both a celebrated platform for Arab voices and a deeply contested actor whose 

political autonomy continues to be debated. 

Al-Akhbar, founded in 2006 by Joseph Samaha and Ibrahim Al-Amin, emerged as a leftist 

Lebanese daily challenging U.S. influence, Zionist narratives, and anti-Syrian currents in the 

region.44 Financially backed by Lebanese businessmen, some with ties to Hezbollah, the 

newspaper positioned itself as a counter-hegemonic voice while maintaining an ambiguous 

relationship with the movement.45 Although Hassan Nasrallah denied any formal affiliation, the 

paper rarely criticised him directly, even when occasionally scrutinising Hezbollah-affiliated 

actors.46 Sarah El-Richani further questions the newspaper’s opaque connections with the 

movement.47 

The Syrian uprising in 2011 exposed internal divisions within Al-Akhbar. Co-editor Khalid 

Saghieh and several journalists resigned in protest of the newspaper’s pro-Assad stance.48  As the 

conflict intensified, Al-Akhbar’s increasingly pro-regime position undermined its emancipatory 

rhetoric by prioritising political stability over democratic aspirations.49  The loss of Qatari financial 

support further hardened its editorial line and was followed by overt criticism of Doha.50 



Rowaq Arabi 31 (1) 

 

63 
 

Taken together, the literature suggests that both Al-Jazeera and Al-Akhbar present themselves 

as challengers of dominant narratives, yet their editorial lines are shaped by political and financial 

affiliations: Qatar in the case of Al-Jazeera, and Hezbollah and Syrian-aligned actors in the case 

of Al-Akhbar. This dual positioning complicates their claims to independence and neutral 

reporting. 

While Al-Jazeera has received extensive scholarly attention, Al-Akhbar remains relatively 

understudied, particularly in comparative research. Al-Akhbar faced persistent financial and 

structural limitations. Its English-language e-edition (2011-2015) closed within a few years, and 

efforts to expand regionally were curtailed by political tensions surrounding Syria.51  This limited 

reach may partly explain the relative scarcity of academic research on Al-Akhbar, especially 

compared to Al-Jazeera, which possesses extensive bureaus, international correspondents, and 

programming. Moreover, with coverage focused largely on Lebanon and neighbouring countries, 

Al-Akhbar has maintained a narrower audience. Yet this limited scholarly engagement 

simultaneously renders the newspaper an important case for examining media practice in Lebanon 

and the entanglement of journalism, politics, and ideology. 

Existing comparative studies on Al-Jazeera often focus on its relationship with Western outlets 

such as CNN or the BBC, or with major regional competitors such as Al-Arabiya and BBC Arabic. 

This study addresses this gap by applying CDA to the coverage of both Al-Jazeera and Al-Akhbar 

during the 2006 Lebanon War and the Siege of Al-Qusayr. In doing so, it examines how each 

outlet’s reporting reflects broader ideological alignments and practices of political communication. 

 

Critical Discourse Analysis of the Corpus 

 

This section outlines the results of the CDA conducted on articles from Al-Jazeera and Al-Akhbar. 

The texts were examined using four analytical tools: lexical choices and labelling, intertextuality, 

topic and narrative foregrounding, and the ideological square. As the corpus covers two distinct 

political moments, the analysis is organised into two subsections. First, the CDA findings from the 

eight articles on the 2006 Lebanon War are presented. This is followed by an analysis of the articles 

concerning the Siege of Al-Qusayr in 2013.  

 

The 2006 Lebanon War 

The textual analysis reveals that both Al-Jazeera and Al-Akhbar establish a clear dichotomy 

between Hezbollah and Israel within the analysed texts. Hezbollah and its members are routinely 

referred to as ‘the resistance’ or ‘resistance fighters,’ while Israel is labelled as ‘the enemy.’ This 

naming frames Hezbollah as actively opposing an unjust authority and conveys a struggle against 

oppression and injustice. 

Al-Jazeera also differentiates casualties lexically: Israeli losses are reported as ‘deaths’ or 

‘killings,’ whereas Hezbollah casualties are described as ‘martyrs.’ These terms elevate 

Hezbollah’s status by linking fighters to sacrifice and moral legitimacy. For example, one report 

states: ‘It suffered seven deaths…compared to three martyrs for the resistance.’52 The same article 



Rowaq Arabi 31 (1) 

 

64 
 

further notes that ‘the enemy’s entry into Maroun al-Ras did not affect the performance and 

movement of the resistance.’53 Similarly, Al-Akhbar writes of efforts ‘to make way for the 

resistance fighters to wage a war…to destroy the ground force of the occupying army.’54 

In its labelling practices, Al-Jazeera frequently characterises Hezbollah as the ‘Islamic 

resistance’ or the ‘Lebanese party.’ For instance, reports highlight Israeli strikes on the residences 

of ‘officials in the Islamic Resistance.’55 Such phrasing situates Hezbollah within an Islamic 

ideological framework while also presenting it as a legitimate national actor. By contrast, Al-

Akhbar rarely assigns ideological labels to Hezbollah but consistently denotes Israel as ‘the enemy 

government’ or ‘the occupying army.’ One article recounts that ‘the enemy government made an 

operational decision, at the request of the army and the Mossad, to directly assassinate Sayyid 

Nasrallah.’56 By emphasising Israel’s status as an occupying force, Al-Akhbar implicitly 

legitimises Hezbollah’s actions as resistance. 

Turning to the level of discursive practice, both outlets rely heavily on intertextuality to frame 

Hezbollah’s role for their audiences in line with their editorial stance. Although they differ in their 

choice of sources and emphasis, overall—excluding one Al-Akhbar article discussed below—their 

coverage conveys strong support for Hezbollah’s actions, constructing a victorious and legitimate 

image of the movement as a resistance force. 

For instance, Al-Jazeera and Al-Akhbar both report on speeches by Hezbollah’s former 

Secretary-General Hassan Nasrallah, yet each outlet emphasises different elements of his 

discourse. Al-Jazeera foregrounds Nasrallah’s claims regarding Hezbollah’s post-war strength, 

with ‘more than twenty thousand missiles’ and describes Lebanon as having become a ‘superpower 

in the Middle East.’57 The channel also highlights his condemnation of Arab political leaders, 

particularly his accusation that governments ‘beg for peace,’ and his claim that Arab armies are 

‘capable of restoring Palestine from the river to the sea.’58 This framing underscores not only 

Hezbollah’s victory and military capacity but also Al-Jazeera’s willingness to platform criticism 

of Arab political elites, as noted in the literature review. 

Al-Akhbar, by contrast, foregrounds Hezbollah’s national role and emphasises Nasrallah’s 

insistence on political unity rather than division. It reports his statement: ‘We want a state that 

preserves Lebanon, and we are looking for solidarity and coexistence, and we do not want to divide 

Lebanon,’ while accusing the United States of enabling one faction to dominate politically, thus 

intensifying internal tensions.59 This framing aligns with Al-Akhbar’s broader effort to present 

Hezbollah as essential to maintaining Lebanon’s sovereignty and social cohesion. 

Al-Jazeera further reinforces this discourse by incorporating reactions from several Islamic 

scholars who rejected a fatwa issued by Saudi cleric Abdullah Ibn Jibrin, which prohibited support 

for Hezbollah during the war. All the responses presented defend Hezbollah’s position. Figures 

such as Yusuf Al-Qaradawi, Muhammad Mahdi Akef, and Muhammad Habib cautioned against 

transforming the conflict into a sectarian confrontation. Akef argued that ‘some governments are 

trying to conceal their ability to support the resistance and to deflect attention from their alignment 

with Israeli aggression and American intransigence by inciting Sunni-Shiʿi tensions and claiming 



Rowaq Arabi 31 (1) 

 

65 
 

that the Lebanese resistance serves Iran.’60 This intertextual chain reframes the war as a struggle 

against occupation rather than a sectarian dispute. 

Additionally, Al-Jazeera incorporates statements from political and intellectual figures, 

including Prime Minister Fouad Siniora, journalist Ibrahim Bayram, and Adnan Sayyed Hussein, 

a professor of international relations at the Lebanese University. These intertextual references 

reinforce the depiction of the conflict as a humanitarian catastrophe affecting civilians.61 For 

example, Hussein characterises Israeli military actions as ‘genocide’ due to the alleged use of 

prohibited weapons, thereby endowing the narrative of Lebanese victimhood with moral and legal 

authority.62 

Drawing on U.S. diplomatic cables, Al-Akhbar exposes Saudi Arabia’s early condemnation of 

Hezbollah during the conflict. One document states that ‘the time has come for these elements to 

bear full responsibility for their irresponsible actions,’ while the Saudi foreign minister complains 

that U.S. policy was ‘turning Hezbollah into heroes.’ Al-Akhbar counters this position by 

including reactions from religious scholar Sadiq Maliki and his students, who rejected the Saudi 

stance and argued that ‘Israel has overreacted.’63 This sourcing reveals regional power struggles 

and challenges a Saudi-U.S. narrative that holds Hezbollah responsible for instability. 

Al-Akhbar also features critical voices, such as Walid Jumblatt’s assertion that Hezbollah’s war 

‘plunged Lebanon into the unknown.’64 The inclusion of such criticism suggests an attempt to 

reflect a range of perspectives. Al-Jazeera, however, references Jumblatt through Nasrallah’s 

rebuttal, which demands an apology for comparing Hezbollah’s public presence to that of a 

totalitarian regime.65   

In terms of topic selection and narrative foregrounding, the abduction of the Israeli soldiers by 

Hezbollah and the subsequent outbreak of the 2006 Lebanon War were pivotal events that received 

extensive coverage by both Al-Jazeera and Al-Akhbar. A recurring pattern across the corpus is 

that both outlets foreground topics that sustain a resistance-centred narrative. Although both 

acknowledge that Israel’s military escalation followed Hezbollah’s capture of two Israeli soldiers, 

they consistently portray this response as unjustified and disproportionate. Al-Jazeera even 

presents it as premeditated, stating that ‘America and Israel took advantage of the capture of the 

two soldiers and launched their planned operation.’66 

Both outlets situate the war within a broader narrative of Israeli oppression and occupation 

rather than isolating it as a reaction to Hezbollah’s initial action. The conflict is therefore not 

framed solely through Hezbollah’s conduct but as part of a longer history of regional resistance. 

This perspective is reinforced through repeated emphasis on Israel’s use of excessive force, which 

in turn supports Hezbollah’s representation as a legitimate resistance movement. For example, Al-

Jazeera reports that ‘the Lebanese people began to describe what was happening as terrorism 

similar to that practised by Israel in 1948 to displace Palestinians from their land.’67 

As discussed in the intertextuality section, Al-Jazeera further amplifies religious perspectives 

on the war by reporting statements from Islamic scholars, aligning the conflict with broader pan-

Arab and Islamic discourses. Al-Akhbar, which places greater emphasis on exposing Western 

influence in the region, foregrounds geopolitical alignments through reports such as those based 



Rowaq Arabi 31 (1) 

 

66 
 

on leaked Saudi documents. These articles present the war as part of a wider struggle against 

external domination and reaffirm a narrative of resistance to Western and regional intervention. 

At the level of social practice, the ideological square is clearly visible in the analysis of both 

outlets, which polarise the conflict through the positive representation of Hezbollah and the 

negative portrayal of Israel. Consistent with the linguistic analysis, Hezbollah is cast as ‘the 

resistance’ while Israel is depicted as ‘the enemy’ or an ‘occupying force.’ Israeli actions are 

foregrounded as aggression, whereas Hezbollah’s counterattacks are framed as legitimate 

resistance. 

What remains consistently backgrounded in both newspapers is the extent of Lebanon’s internal 

political divisions and the social and economic costs of the war. Armed resistance is treated as 

self-evidently legitimate, while the humanitarian impact and reconstruction burden receive limited 

attention. This framing marginalises alternative narratives centred on domestic accountability and 

civilian suffering. 

 

The Siege of Al-Qusayr 

Compared to Al-Jazeera’s 2006 coverage, reporting on the Siege of Al-Qusayr reflects a noticeable 

shift in the framing of Hezbollah. In Al-Jazeera’s examined articles, Hezbollah is no longer 

consistently framed as ‘the resistance,’ but rather referred to by its official name, ‘Hezbollah’ or 

simply ‘the Party.’ One report states that ‘Hezbollah had announced its involvement in the battle 

alongside the regime of President Bashar Al-Assad against the Syrian armed opposition.’68 

Although using the official name of the movement may appear neutral, this shift is significant 

when contrasted with the 2006 discourse. It reflects a transition in representation from a resistance 

movement opposing occupation to a political-military actor engaged in a regional conflict in 

alliance with a repressive regime. This change signals the moral and political complexity 

surrounding Hezbollah’s intervention in Syria. Al-Akhbar, by contrast, continues to refer to 

Hezbollah as ‘the resistance.’ One article asserts that ‘anyone who claims to have supported the 

resistance until 2000 or even until Al-Qusayr is being deceptive.’69 

Moreover, both outlets refer to anti-Assad forces using the neutral term ‘the opposition.’ Al-

Akhbar reports that ‘Hezbollah has maintained a cautious and gradual approach in the Syrian 

landscape, at times observing and at other times mediating between opposition groups and the 

regime.’ Likewise, both newspapers adopt a neutral descriptor for the state actor, commonly using 

the phrase ‘the Assad regime.’70  Al-Jazeera notes that ‘Hezbollah had announced its involvement 

in the battle alongside the regime of President Bashar Al-Assad.’71 

Unlike its 2006 coverage, Al-Jazeera avoids using the label ‘Islamic resistance.’ Instead, it 

emphasises Hezbollah’s national identity. One report recalls that ‘Al-Tufayli was elected as the 

first Secretary-General of Lebanese Hezbollah.’72 This situates the movement within a Lebanese 

political context rather than an Islamic ideological framework, suggesting scepticism toward 

Hezbollah’s claims of engaging in a transnational religious struggle. Similar to the 2006 corpus, 

Al-Akhbar relies less on explicit labelling strategies in its reporting on the Syrian war. References 

to Hezbollah remain largely descriptive and lack strong evaluative qualifiers. 



Rowaq Arabi 31 (1) 

 

67 
 

In contrast to the intertextual framing of the 2006 war, the two outlets diverge markedly in their 

use of sources in covering the Siege of Al-Qusayr. While Al-Akhbar seeks to defend Hezbollah’s 

intervention, Al-Jazeera emphasises exposing the scope of Hezbollah’s involvement in support of 

the Assad regime. One Al-Jazeera article cites Jeffrey White, a specialist in military and security 

affairs in the Arab Levant and Iran, who reports that Hezbollah seized several Syrian sites, 

including religious shrines, and transformed them into command centres for planning and 

launching attacks against civilians and opposition fighters.73 

The network also draws extensively on external voices critical of Hezbollah’s role in Syria. 

Former Secretary-General Subhi Al-Tufayli is quoted condemning the party’s intervention, 

warning that Iran’s influence risked turning the conflict into a sectarian war and eroding the 

foundations of resistance itself. In a Reuters interview cited by Al-Jazeera, he states: ‘With this 

intervention, we are going to a disgraceful place.’74 Similarly, Al-Jazeera features religious 

authorities such as Yusuf Al-Qaradawi, who at a rally in Qatar denounced Hezbollah as ‘the party 

of Satan and a supporter of the tyrant.’75 He further claimed that ‘the Shiites deceived me’ and 

accused the party of preparing ‘massacres against Sunnis.’76 

Unlike Al-Jazeera’s 2006 coverage, in which Al-Qaradawi presented Hezbollah as part of a 

broader resistance discourse, his 2013 statements frame the movement as sectarian and deceitful. 

Through these intertextual references, Al-Jazeera reconstructs Hezbollah’s identity from that of a 

resistance movement into a sectarian militia. This discursive reversal is captured in a statement by 

Ibrahim Al-Ahmad, spokesperson for the Center for Documentation of Violations in Syria, quoted 

by Al-Jazeera: ‘The greatest loss suffered by Hezbollah is not only in lives and equipment, but 

also in its reputation and prestige, because it was a resistance party and became a militia that killed 

the Syrian people.’77 

Alternatively, Al-Akhbar highlights sources that endorse Hezbollah’s engagement. This 

position is reinforced through figures such as journalist Muhammad Hassanein Heikal, who argues 

that Hezbollah ‘had to intervene in Al-Qusayr in Syria out of self-defence.’78 Other reports rely on 

the testimonies of Hezbollah fighters, who insist that they were not fighting ‘to support the brutal 

regime against the Syrian people,’ but to defend ‘the axis of resistance’ and prevent Syria’s 

collapse.79 In this way, Al-Akhbar uses intertextuality to normalise Hezbollah’s intervention by 

situating it within a broader narrative of regional struggle and strategic necessity. 

With regard to topical emphasis and narrative construction, Al-Jazeera consistently highlights 

Hezbollah’s complicity in the Assad regime’s suppression of protesters, presenting the movement 

as an active participant in state violence. For instance, one article cites the Syrian Observatory for 

Human Rights as stating that ‘violent clashes took place…between regime forces supported by the 

Lebanese Hezbollah and opposition fighters in the countryside of Al-Qusayr.’80  Another explicitly 

notes that ‘Hezbollah’s role has emerged as a supporter of the regime’s forces since the beginning 

of the Syrian revolution,’ adding that ‘Syrian activists accused Hezbollah of participating in the 

suppression of peaceful protesters since March 2011.’81 

Al-Jazeera also foregrounds the sectarian dimension of the conflict. It is notable that the 

network emphasised Yusuf Al-Qaradawi’s speech calling out Hezbollah’s involvement, not in 



Rowaq Arabi 31 (1) 

 

68 
 

military or political terms, but through a sectarian lens. Al-Qaradawi, who had previously warned 

against inflaming sectarian tensions, framed the conflict within a Sunni-Shiʿi divide. As a result, 

Hezbollah’s Shiʿi identity was foregrounded, in contrast to the 2006 coverage in which the 

movement was depicted primarily as an Islamic resistance actor opposing occupation. This shift 

not only widened the space for criticism of Hezbollah but also contributed to heightened 

antagonism toward Shiʿi communities more broadly. 

By contrast, Al-Akhbar constructs a counter-narrative that presents Hezbollah’s intervention as 

both justified and necessary, situating it within a broader struggle to preserve regional stability and 

protect the axis of resistance. The newspaper repeatedly frames Hezbollah’s involvement as a 

response to existential threats aimed at destabilising Syria. For instance, one article stresses that 

Hezbollah was protecting Shiʿi shrines that had been destroyed in order to fabricate accusations 

against the movement of committing atrocity crimes.82 According to Al-Akhbar, Hezbollah 

fighters initially refrained from offensive action, even as members were killed while guarding 

these sites.83  The outlet also asserts that Hezbollah was confronting the emergence of Al-Qaeda-

linked cells in the region, portrayed as a threat not only to the party but to Lebanon as a whole.84 

Al-Akhbar further denounces what it describes as a double standard in the condemnation of 

Hezbollah’s intervention. One article sarcastically remarks: ‘Only Hezbollah violated Syria’s 

sacred sovereignty.’ It also broadens its critique to regional media, arguing that ‘the media of the 

Syrian armed opposition and the March 14 camp in Lebanon waged war on Hezbollah before the 

party had officially taken a position on the Syrian events.’ The outlet further insists that 

‘intervention, from both nationalist and internationalist perspectives, is not inherently immoral.’85 

Taken together, topic selection and narrative framing diverge sharply across the two outlets. 

While Al-Jazeera depicts Hezbollah primarily as an ally of the Assad regime and complicit in 

repression, Al-Akhbar portrays its involvement as reluctant but necessary, rooted in the defence 

of resistance and regional order. 

These patterns at the textual analysis and discursive practice culminate in a reconfiguration of 

the ideological square at the level of social practice. In Al-Jazeera’s coverage, emphasis is placed 

on Hezbollah’s involvement in the Syrian conflict and the critical voices surrounding it. The 

reporting highlights accusations that Hezbollah functioned as an extension of Iranian influence 

and participated in suppressing legitimate protests, while offering limited space to perspectives 

defending its role. At the same time, violence committed by opposition forces receives relatively 

little attention. This selective focus reinforces a moral dichotomy in which Hezbollah is portrayed 

as the primary aggressor. 

By contrast, Al-Akhbar’s reporting frequently underscores what it presents as double standards 

in the criticism directed at Hezbollah, adopting a more explicitly defensive tone. Its discourse 

foregrounds Hezbollah’s justifications while backgrounding the Syrian regime’s violent response 

to civilian protests. In this way, the two outlets construct polarised representations: Hezbollah is 

negatively foregrounded in Al-Jazeera, whereas Al-Akhbar emphasises its defence and downplays 

critique of the regime. 



Rowaq Arabi 31 (1) 

 

69 
 

Through these strategies of foregrounding and backgrounding, each outlet organises the conflict 

along clear ideological lines, reinforcing in-group and out-group distinctions consistent with van 

Dijk’s ideological square. 

 

Discussion of the Analysis 

 

The analysis reveals a clear divergence in how Al-Jazeera and Al-Akhbar represent Hezbollah 

across the two conflicts. During the 2006 Lebanon War, both outlets predominantly framed 

Hezbollah positively as a legitimate resistance movement confronting Israeli aggression. The 

coverage situated Hezbollah within a broader struggle against occupation that extended beyond 

the immediate context of 2006. In this way, both outlets validated armed resistance as a justified 

and nationally meaningful response, particularly in light of Israel’s disproportionate use of force. 

This framing changes markedly in coverage of the Siege of Al-Qusayr. Al-Jazeera no longer 

presents Hezbollah as a transnational Islamic resistance actor but rather as a military movement 

intervening on behalf of an authoritarian regime against civilian demonstrators. Its reporting 

foregrounds voices critical of Hezbollah and emphasises the party’s role in state violence and 

civilian harm. Al-Akhbar, by contrast, sustains a legitimising frame, portraying Hezbollah’s 

intervention as a necessary measure to preserve the ‘axis of resistance’ and avert regional collapse. 

Here, the discourse is not merely sympathetic but actively protective, reflecting the outlet’s 

political alignment with Hezbollah’s position. Van Dijk’s ideological square illuminates this shift. 

In 2006, both outlets positioned Hezbollah within the category of ‘us’ and Israel within that of 

‘them,’ producing a binary in which Hezbollah’s actions appeared inherently justified. By 2013, 

however, Al-Jazeera reconfigures this alignment by placing Syrian civilians and opposition forces 

within the category of ‘us’ and relocating Hezbollah into the category of ‘them.’ Al-Akhbar, by 

contrast, preserves the earlier positioning, continuing to frame Hezbollah through a discourse of 

resistance and external threat. 

Rather than merely documenting divergent coverage, this qualitative analysis demonstrates how 

political and financial alignment becomes operationalised in media discourse through shifts in 

lexical labelling, intertextual sourcing, and narrative foregrounding across different political 

moments. In doing so, it shows how media institutions can actively participate in constructing and 

withdrawing legitimacy in response to changing geopolitical alignments. Specifically, Al-

Akhbar’s narrative continuity is consistent with its political affiliations and editorial milieu. As 

discussed in the literature review, the newspaper’s editor and some of its reported financial backers 

are associated with pro-Hezbollah and pro-Assad positions. However, the limited academic 

research on Al-Akhbar suggests that further empirical work is necessary to clarify the precise 

nature of its institutional links with Hezbollah. Al-Jazeera’s shift, in contrast, parallels changes in 

Qatari foreign policy. During the 2006 conflict, Qatar adopted a supportive stance toward 

Hezbollah, proposing diplomatic initiatives after the conflict and providing humanitarian and 

financial assistance to Lebanon, while criticising Israeli military action, including during its term 

on the UN Security Council.86 This support reoriented after Hezbollah’s involvement in Syria. 



Rowaq Arabi 31 (1) 

 

70 
 

Qatar aligned itself with the opposition, advocating against the Assad regime and condemning its 

use of force, particularly after allegations of chemical weapons deployment.87 As Pınar Akpınar 

argues, Qatar’s repositioning allowed it to present itself as a champion of humanitarian norms, 

contributing to its broader regional influence strategy.88 

Within the examined corpus, the sectarian framing in Al-Jazeera’s Syrian coverage could carry 

significant human rights implications. By amplifying voices such as Yusuf Al-Qaradawi, who cast 

Hezbollah’s involvement in overtly sectarian terms, the network can contribute to the elevation of 

sectarian identity as a primary interpretive frame. This discursive move risks reinforcing 

stereotyping and social exclusion, particularly vis-à-vis Shiʿi communities in predominantly Sunni 

contexts. Rather than merely reflecting sectarian tensions, media can become a site in which they 

are reconstituted, shaping perceptions of vulnerability, legitimacy, and belonging. At the same 

time, Al-Akhbar’s reporting exhibits its own form of selectivity. In defending Hezbollah, the outlet 

largely marginalises the humanitarian consequences of the Syrian regime’s repression and 

Hezbollah’s participation in the conflict. Issues such as mass displacement, civilian deaths, and 

rights violations receive limited attention within the examined corpus. This omission reflects an 

alternative discursive bias whereby political justification takes precedence over humanitarian 

scrutiny. By extension, as Lilie Chouliaraki argues, mediated visibility shapes who is recognised 

as worthy of care and action.89  

In essence, these findings illustrate CDA’s central insight: language is not neutral but actively 

involved in shaping social relations and political imaginaries. Media discourse does not merely 

report conflict; it can construct actors, assign legitimacy, and delineate moral boundaries. In doing 

so, it participates in defining whose lives are rendered visible, whose suffering is acknowledged, 

and whose political claims are validated. 

 

Conclusion 

 

The portrayal of Hezbollah underwent notable shifts between the 2006 Lebanon War and the Siege 

of Al-Qusayr. The Critical Discourse Analysis of articles from Al-Jazeera and Al-Akhbar 

demonstrates that narratives of Hezbollah’s identity and legitimacy are not fixed but discursively 

renegotiated across changing geopolitical contexts. While coverage of the examined corpus framed 

Hezbollah as a legitimate resistance actor during the 2006 Lebanon War, representations diverged 

sharply following Hezbollah’s intervention in Syria. This divergence produced competing 

constructions of Hezbollah: one sustaining its image as a defender of resistance and the other 

reframing it as a political-military actor aligned with an authoritarian regime. These findings are 

consistent with existing scholarship that identifies alignment between Al-Jazeera’s editorial stance 

and Qatari foreign policy. Although Al-Akhbar remains comparatively under-researched, the 

articles examined reveal a clear pro-Hezbollah and pro-Assad orientation. 

The analysis further underscores the normative implications of such discursive practices. 

Within the analysed corpus, Al-Jazeera’s reporting increasingly framed Hezbollah’s intervention 

in Syria through a sectarian register, incorporating voices that condemned not only the movement 



Rowaq Arabi 31 (1) 

 

71 
 

itself but also Shiʿi communities more broadly. At a moment of heightened regional tension, this 

framing can contribute to reinforcing divisions. Al-Akhbar, meanwhile, sustained its legitimising 

portrayal of Hezbollah as acting in the national and regional interest, while largely marginalising 

the humanitarian consequences of the Assad regime’s repression and Hezbollah’s involvement in 

violence against civilians. 

Taken together, these findings highlight how media discourse can function as a site in which 

political legitimacy is constructed, contested, and withdrawn in response to shifting regional 

dynamics. Hezbollah’s renewed military engagement during the 2023 Gaza war further 

underscores the relevance of this dynamic, as its resistance-centred narratives once again gained 

prominence. Future research examining media portrayals of Hezbollah during the Gaza conflict 

would therefore offer valuable insight into how news discourse can shape political meaning, 

ideological alignment, and identity formation over time in the Arab region. 

 

 

 

AI Assistance Statement 

 

ChatGPT was solely utilised to correct grammar and British English spelling prior to Rowaq 

Arabi’s latest AI policy update. This AI tool did not generate any original text, contribute to the 

development of intellectual content, or assist with translation. 

 

 

 

About the Authors 

 

Amal Toti is an independent researcher who holds a master’s degree in Arabic and Islamic Studies 

from KU Leuven and is currently completing a second master’s degree in International Relations 

and Diplomacy at the University of Antwerp. 

 

Saraa Saleh is a lecturer and researcher in Arabic and Islamic Studies at KU Leuven. Her research 

focuses on media discourse, cultural heritage, urban memory, and the representation of conflict in 

the modern Middle East. 

 

 

 

 
1 Jessica Watkins, Satellite Sectarianisation or Plain Old Partisanship? Inciting Violence in the Arab Mainstream 

Media, (LSE Middle East Centre, 2019), 8. 
2 Benedetta Berti, “War, Resistance, and ‘Combatant Identity:’ Hezbollah’s Political Identity and the Legacy of 

Conflict,” Terrorism and Political Violence 34, no. 8 (2022): 1566, https://doi.org/10.1080/09546553.2020.1810026. 
3 Berti, “War, Resistance, and ‘Combat Identity,’” 1568. 

https://doi.org/10.1080/09546553.2020.1810026.


Rowaq Arabi 31 (1) 

 

72 
 

 
4 Shawn Teresa Flanigan and Mounah Abdel-Samad, “Hezbollah’s Social Jihad: Nonprofits as Resistance 

Organizations,” Middle East Policy 16, no. 2 (2009): 124. 
5 Catherine Bloom, “The Classification of Hezbollah in Both International and Non-International Armed Conflicts,” 

Annual Survey of International & Comparative Law 14, no. 1 (2008): 61. 
6 David E. Johnson, Hard Fighting: Israel in Lebanon and Gaza (Rand Corporation, 2011), 8, accessed 12 August 
2025, https://www.rand.org/pubs/monographs/MG1085.html.  
7 Russell W. Glenn, All Glory Is Fleeting: Insights From the Second Lebanon War (Rand Corporation, 2012), 11, 

https://doi.org/10.7249/j.ctt3fh003; David E. Johnson, Hard Fighting: Israel in Lebanon and Gaza, 78. 
8 Augustus Richard Norton, Hezbollah: A Short History (Princeton University Press, 2018), 130, 

https://doi.org/10.1177/00223433090460040813.  
9 Armenak Tokmajyan, “Hezbollah’s Military Intervention in Syria: Political Choice or Religious Obligation?” 

Approaching Religion 4, no. 2 (2014): 105, https://doi.org/10.30664/ar.67554. 
10  Massaab al-Aloosy, “Hezbollah in Syria: An Insurgent’s Ideology, Interest, and Survival,” Middle East Policy 29, 

no. 1 (2022): 7, https://doi.org/10.1111/mepo.12608.  
11 Aymenn Jawad al-Tamimi, “Hizballah, The Jihad in Syria, and Commemorations in Lebanon, Middle East Review 

of International Affairs MERIA 19, no. 1 (2015): 15. 
12 Mariam Farida, Religion and Hezbollah: Political Ideology and Legitimacy (Routledge, 2020), 189, 

https://doi.org/10.4324/9780367225452.  
13 Hilary Janks, “Critical Discourse Analysis as a Research Tool,” Discourse: Studies in the Cultural Politics of 

Education 18, no. 3 (1997): 329, https://doi.org/10.1080/0159630970180302; Norman Fairclough, Language and 

Power (Longman, 1989), 22. 
14 Fairclough, Language and Power, 24-25; Norman Fairclough, Media Discourse (Edward Arnold, 1995), 57-62. 
15 Fairclough, Language and Power, 26.  
16 John E. Richardson, Analyzing Newspapers: An Approach from Critical Discourse Analysis (Palgrave Macmillan, 

2007), 49.  
17 Richardson, Analyzing Newspapers, 52; Martin Reisigl and Ruth Wodak, “The Discourse-Historical Approach 

(DHA),” in Methods of Critical Discourse Analysis, ed. Ruth Wodak and Michael Meyer, 2nd ed. (Sage Publications, 

2013), 33, https://doi.org/10.4135/9780857028020.n4. 
18 Richardson, Analyzing Newspapers, 40. 
19 Ibid., 41. 
20 Norman Fairclough, Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research (Routledge, 2004), 39. 
21 Richardson, Analyzing Newspapers, 102. 
22 Ibid. 
23 Marianne Jørgensen and Louise J. Phillips, Discourse Analysis as Theory and Method (Sage Publications Ltd, 

2002), 139, https://doi.org/10.4135/9781849208871.  
24 Richardson, Analyzing Newspapers, 91; Teun A. van Dijk, News as Discourse (Lawrence Erblaum Associates, 

1988), 119. 
25 Richardson, Analyzing Newspapers, 74. 
26 Ibid., 114. 
27 Teun A. van Dijk, “Opinions and Ideologies in the Press,” in Approaches to Media Discourse, ed. Allen Bell and 

Peter Garrett (Blackwell, 1998), 30; Teun A. van Dijk, “Discourse and Ideology,” in Discourse Studies: A 

Multidisciplinary Introduction, ed. Teun A. van Dijk, 2nd ed. (Sage Publications, 2011), 397, 

https://doi.org/10.4135/9781446289068. 
28 Fairclough, Media Discourse, 78. 
29 Mohamed Zayani, “Introduction: Al Jazeera and the Vicissitudes of the New Arab Mediascape,” in The Al Jazeera 

Phenomenon: Critical Perspectives on New Arab Media, ed. Mohamed Zayani (Pluto Press, 2005), 1-2, 

https://doi.org/10.4324/9781315636092; Mohamed Zayani, “Al Jazeera’s Complex Legacy: Thresholds for an 

Unconventional Media Player from the Global South,” International Journal of Communication 10 (2016): 1, accessed 

12 August 2025, https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/4815; Mohamed-Ali Abunajela and Nael Jebril, 

Reporting Political Islam and Democracy: Al Jazeera and the Politics of Journalism (I.B. Tauris, 2020), 1, 36. 
30 Marc Lynch, Voices of the New Arab Public: Iraq, Al-Jazeera, and Middle East Politics Today (Columbia 

University Press, 2006), 37; Shawn Powers, “Media, Diplomacy, and Geopolitics,” in The Oxford Handbook of 

Modern Diplomacy, ed. Andrew F Cooper, Jorge Heine, and Ramesh Thakur (Oxford University Press, 2013), 212, 

https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199588862.013.0012. 
31 Philip Seib, The Al Jazeera Effect: How the New Global Media Are Reshaping World Politics (Potomac Books, 

2008), xii. 

https://www.rand.org/pubs/monographs/MG1085.html
https://doi.org/10.7249/j.ctt3fh003
https://doi.org/10.1177/00223433090460040813
https://doi.org/10.30664/ar.67554
https://doi.org/10.1111/mepo.12608
https://doi.org/10.4324/9780367225452
https://doi.org/10.1080/0159630970180302
https://doi.org/10.4135/9780857028020.n4
https://doi.org/10.4135/9781849208871
https://doi.org/10.4135/9781446289068
https://doi.org/10.4324/9781315636092
https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/4815
https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199588862.013.0012


Rowaq Arabi 31 (1) 

 

73 
 

 
32 Khalil Rinnawi, Instant Nationalism: McArabism, Al-Jazeera, and Transnational Media in the Arab World 

(University Press of America, 2006), 104. 
33 Mohammed El-Nawawy and Adel Iskander, Al-Jazeera: The Story of the Network That Is Rattling Governments 

and Redefining Modern Journalism (Westview Press, 2003), 49. 
34 Zayani, “Introduction: Al Jazeera,” 8. 
35 Adib Abdulmajid, Extremism in the Digital Era: The Media Discourse of Terrorist Groups in the Middle East 

(Springer, 2021), 73, https://doi.org/10.1007/978-3-030-74833-3; Khalil Rinnawi, Instant Nationalism, 140; Marc 

Lynch, Voices of the New Arab Public, 79. 
36 Nabil Sultan, “Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring,” Journal of Arabian Studies 3, no. 2 (2013): 254-256, 

https://doi.org/10.1080/21534764.2013.863821. 
37 Shawn Powers, “Media, Diplomacy, and Geopolitics,” 361; Zainab Abdul-Nabi, Al-Jazeera’s Double Standards in 

the Arab Spring: A Peace Journalism Analysis (2011–2021) (Palgrave Macmillan, 2022), 43, 

https://doi.org/10.1007/978-3-031-14279-6. 
38 Kristian Coates Ulrichsen, “Qatar and the Arab Spring: Policy Drivers and Regional Implications,” Carnegie 

Endowment for International Peace, 24 September 2014, 3, accessed 12 August 2025, 

https://carnegieendowment.org/research/2014/09/qatar-and-the-arab-spring-policy-drivers-and-regional-
implications.   
39 Louay Bahry, “The New Arab Media Phenomenon: Qatar’s Al-Jazeera,” Middle East Policy 8, no. 2 (2001): 94-95; 

El-Nawawy and Iskander, Al-Jazeera, 33-34; William A. Rugh, “Do National Political Systems Still Influence Arab 

Media?” Arab Media & Society 2 (2007): 11; Mohamed-Ali Abunajela and Nael Jebril, Reporting Political Islam and 

Democracy, 33; Zainab Abdul-Nabi, Al-Jazeera’s Double Standards in the Arab Spring, 28. 
40 Ehab Galal, “Qatar: A Small Country with a Global Outlook,” in Arab Media Systems, ed. Carola Richter and 

Claudia Kozman (Open Book Publishers, 2021), 138. 
41 William A. Rugh, “Do National Political Systems Still Influence Arab Media?” 86; El-Nawawy and Iskander, Al-

Jazeera, 11. 
42 Andrew Rathmell and Kirsten Schulze, “Political Reform in the Gulf: The Case of Qatar,” Middle Eastern Studies 

36, no. 4 (2000): 53; Tal Samuel-Azran, “Al-Jazeera, Qatar, and New Tactics in State-Sponsored Media Diplomacy,” 

American Behavioral Scientist 57, no. 9 (2013): 1307, https://doi.org/10.1177/0002764213487736. 
43 Powers, “Media, Diplomacy, and Geopolitics,” 210. 
44 Jens Hanssen and Hicham Safieddine, “Lebanon's Al-Akhbar and Radical Press Culture: Toward an Intellectual 

History of the Contemporary Arab Left,” Arab Studies Journal 24, no. 1 (2016): 204, accessed 11 November 2025, 

https://www.jstor.org/stable/44746852.  
45 Hanssen and Safieddine, “Lebanon's Al-Akhbar and Radical Press Culture,” 204-205. 
46 Ibid., 213. 
47 Sarah El-Richani, “Whither the Lebanese Press? Trials and Tribulations Facing the Lebanese Print Media,” in The 

Routledge Handbook on Arab Media, ed. Noureddine Miladi and Noha Mellor (Routledge, 2020), 172, 

https://doi.org/10.4324/9780429427084.  
48 Hanssen and Safieddine, “Lebanon's Al-Akhbar and Radical Press Culture,” 207.  
49 Hanssen and Safieddine, “Lebanon's Al-Akhbar and Radical Press Culture,” 208; El-Richani, “Whither the 
Lebanese Press?,” 169. 
50 Sarah El-Richani, The Lebanese Media: Anatomy of a System in Perpetual Crisis (Palgrave Macmillan, 2016), 108 

https://doi.org/10.1057/978-1-137-60183-4. 
51 El-Richani, The Lebanese Media, 109. 
52 Hamdanh, “Ḥarb 2006 ʿala lubnān.. khalfiyya wa ʾadāʾ wa natāʾij (The 2006 War on Lebanon: Background, 

Performance, and Results),” Al-Jazeera, 15 August 2006, accessed 12 August 2025, 

https://www.aljazeera.net/opinions/2006/8/15/2-حرب-2006-على -لبنان-خلفية -وأداء-ونتائج. 
53 Hamdanh, “The 2006 War on Lebanon.” 
54 Al-Akhbar, “Naṣr Allah yakshaf ʾasrār ḥarb tamūz (Nasrallah Reveals the Secrets of the July War),” 14 August 

2013, accessed 21 August 2025, https://al-akhbar.com/Politics/55759.     
55 Hamdanh, “The 2006 War on Lebanon.” 
56 Al-Akhbar, “Nasrallah Reveals the Secrets of the July War.”  
57 Al-Jazeera,“Naṣr Allah yuʾakid anna Lubnan quwwa iqlīmiyya baʿda l-ḥarb (Nasrallah Affirms Lebanon as a 

Regional Power After the War),” 23 August 2006, accessed 15 August 2025, 

https://www.aljazeera.net/news/2006/9/23/ نصر-الله-يؤكد-أن -لبنان -قوة-إقليمية-بعد. 
58 Al-Jazeera, “Nasrallah Affirms Lebanon.” 

https://doi.org/10.1007/978-3-030-74833-3
https://doi.org/10.1080/21534764.2013.863821
https://doi.org/10.1007/978-3-031-14279-6
https://carnegieendowment.org/research/2014/09/qatar-and-the-arab-spring-policy-drivers-and-regional-implications
https://carnegieendowment.org/research/2014/09/qatar-and-the-arab-spring-policy-drivers-and-regional-implications
https://doi.org/10.1177/0002764213487736
https://www.jstor.org/stable/44746852
https://doi.org/10.4324/9780429427084
https://doi.org/10.1057/978-1-137-60183-4
https://www.aljazeera.net/opinions/2006/8/15/حرب-2006-على-لبنان-خلفية-وأداء-ونتائج-2
https://al-akhbar.com/Politics/55759
https://www.aljazeera.net/news/2006/9/23/نصر-الله-يؤكد-أن-لبنان-قوة-إقليمية-بعد


Rowaq Arabi 31 (1) 

 

74 
 

 
59 Al-Akhbar, “Naṣr Allah: Lubnan khiyyār Ḥizb Allah wa nurīd ḥukūmat ʾamn qawmī lubnānī la ʾAmīrkī (Nasrallah: 

Lebanon is Hezbollah’s Choice and We Want a Lebanese National Security Government, Not an American One),” 4 

August 2007, accessed 21 August 2025, https://al-akhbar.com/Archive_Local_News/185858. 
60 Al-Jazeera, “ʿulamāʾ al-Sharīʿa yufanidūn faṭāwā biʿadm nusrat Ḥizb Allah (Islamic Scholars Refute Fatwas Against 

Supporting Hezbollah),” 31 July 2006, accessed 17 August 2025,  https://tinyurl.com/ch4ratbp.  
61 Al-Jazeera,“Ḥizb Allah wa siyāsat al-ʿayn bi-l-ʿayn w-l-sin bi-l-sin (Hezbollah and the Policy of an Eye for an Eye 

and a Tooth for a Tooth),” 17 July 2006, accessed 17 August 2025, https://www.aljazeera.net/news/2006/7/17/ -حزب

  .الله-وسياسة-العين-بالعين-والسن 
62 Al-Jazeera, “Hezbollah and the Policy of an Eye for an Eye.” 
63 Jamana Farhat, “Saʿūd Al-Faiṣal: ʾiṭalabū wafqan liʾaṭlāq al-nār wa ʾitrakū Ḥizb Allah yarfaḍuhu (Saud Al-Faisal: 

Call for a Ceasefire and Let Hezbollah Reject It),” Al-Akhbar, 22 March 2011, accessed 25 August 2025, https://al-

akhbar.com/Politics/85389. 
64 Al-Akhbar, “Junblāṭ: ḥarb Ḥizb Allah ʾadakhalat Lubnan fi l-majhūl wa man yaʿṭi al-silāḥ wa-l-māl yaʾmur 

(Jumblatt: Hezbollah’s War Plunged Lebanon into the Unknown and Those Who Provide Weapons and Funding Give 

the Orders),” 4 September 2006, accessed 27 August 2025, https://al-akhbar.com/Archive_Local_News/208576. 
65 Al-Jazeera,“Nasrallah Affirms Lebanon as a Regional Power After the War.” 
66 Hamdanh, “The 2006 War on Lebanon.”  
67 Al-Jazeera, “Hezbollah and the Policy of an Eye for an Eye.”  
68 Al-Jazeera, “Al-Ṭufaylī: zajja Ḥizb Allah bi sūriyyā yashʿal ḥarban (Al-Tufayli: Hezbollah’s Involvement in Syria 

Ignites a Sectarian War),” 2 July 2013, accessed 8 September 2025, https://www.aljazeera.net/news/2013/7/2/ -الطفيلي

 .زج-حزب-الله-بسوريا-يشعل-حربا 
69 Feras Al Shoufi, “Ḥizb Allah fī-l-Qusayr (Hezbollah in Al-Qusayr),” Al-Akhbar, 25 May 2013, accessed 17 

September 2025,  https://al-akhbar.com/Arab/51435. 
70 Ibrahim Al-Amin and Hasan Aliq, “Ḥizb Allah fī sūriyyā: 15 shahran min-l-ʾinjāzāt al-amaniyya wa-l-ʿaskariyya 

(Hezbollah in Syria: Fifteen Months of Military and Security Achievements),” Al-Akhbar, 10 April 2014, accessed 20 

September 2025, https://al-akhbar.com/Politics/29871. 
71 Al-Jazeera, “Al-Tufayli: Hezbollah’s Involvement in Syria,” 2 July 2013, accessed 8 September 2025, 

https://www.aljazeera.net/news/2013/7/2/ الطفيلي- زج -حزب -الله-بسوريا-يشعل-حربا. 
72 Ibid. 
73 Al-Jazeera, “Tawaruṭ Ḥizb Allah fī sūriyyā al-waqāʾiʿ w-l-ʾafāq (Hezbollah’s Involvement in Syria: Facts and 

Prospects),” 17 March 2014, accessed 10 September 2025, https://www.aljazeera.net/news/2014/3/17/ -تورط-حزب-الله

 .في-سوريا- الوقائع -والآفاق
74 Al-Jazeera,“Al-Tufayli: Hezbollah’s Involvement in Syria.” 
75 Al-Jazeera, “Al-Qaraḍāwī yuhājim Naṣr Allah (Al-Qaradawi Attacks Nasrallah),” 6 January 2013, accessed 11 

September, https://www.aljazeera.net/news/2013/6/1/القرضاوي-يهاجم-نصر-الله. 
76 Al-Jazeera, “Al-Qaradawi Attacks Nasrallah.” 
77 Al-Jazeera, “Hezbollah’s Involvement in Syria.”  
78 Al-Akhbar, “Haikal: Ḥizb Allah dafiʿ ʿan nafsihi fī-l-Qusayr (Haikal: Hezbollah Defended Itself in Al-Qusayr),” 23 

December 2013, accessed 20 September 2025, https://al-akhbar.com/Politics/62471.  
79 Al-Akhbar, “Ḥizb Allah fī Al-Qusayr: mukrahu ʾakhūk (Hezbollah in al-Qusayr: Your Brother is Hated),” 25 May 

2013, accessed 23 September 2025,  https://al-akhbar.com/Arab/51435.  
80 Al-Jazeera, “Mushārakat faʿāla li Ḥizb Allah bi maʿārik bi-l-Qusayr (Hezbollah’s Active Participation in the Battles 

in Al-Qusayr),” 5 September 2013, accessed 15 September 2025, https://tinyurl.com/2v3br7xv.  
81 Al-Jazeera,“Hezbollah’s Involvement in Syria.” 
82 Al-Amin and Aliq, “Hezbollah in Syria.” 
83 Ibid. 
84 Ibid. 
85 Al Shoufi, “Hezbollah in Al-Qusayr.”  
86 Andrew F. Cooper and Bessma Momani, “Qatar and Expanded Contours of Small State Diplomacy,” The 

International Spectator 46, no. 3 (2011): 120, https://doi.org/10.1080/03932729.2011.576181.  
87 Pinar Akpinar, “Mediation as a Foreign Policy Tool in the Arab Spring: Turkey, Qatar and Iran,” Journal of Balkan 

and Near Eastern Studies 17, no. 3 (2015): 260, https://doi.org/10.1080/19448953.2015.1063270.  
88 Pinar Akpinar, “Mediation as a Foreign Policy Tool,” 260. 
89 Lilie Chouliaraki, The Spectatorship of Suffering (Sage Publications, 2006), 14, 

https://doi.org/10.4135/9781446220658.  

https://al-akhbar.com/Archive_Local_News/185858
https://tinyurl.com/ch4ratbp
https://www.aljazeera.net/news/2006/7/17/حزب-الله-وسياسة-العين-بالعين-والسن
https://www.aljazeera.net/news/2006/7/17/حزب-الله-وسياسة-العين-بالعين-والسن
https://al-akhbar.com/Politics/85389
https://al-akhbar.com/Politics/85389
https://al-akhbar.com/Archive_Local_News/208576
https://www.aljazeera.net/news/2013/7/2/الطفيلي-زج-حزب-الله-بسوريا-يشعل-حربا
https://www.aljazeera.net/news/2013/7/2/الطفيلي-زج-حزب-الله-بسوريا-يشعل-حربا
https://al-akhbar.com/Arab/51435
https://al-akhbar.com/Politics/29871
https://www.aljazeera.net/news/2013/7/2/الطفيلي-زج-حزب-الله-بسوريا-يشعل-حربا
https://www.aljazeera.net/news/2014/3/17/تورط-حزب-الله-في-سوريا-الوقائع-والآفاق
https://www.aljazeera.net/news/2014/3/17/تورط-حزب-الله-في-سوريا-الوقائع-والآفاق
https://www.aljazeera.net/news/2013/6/1/القرضاوي-يهاجم-نصر-الله
https://al-akhbar.com/Politics/62471
https://al-akhbar.com/Arab/51435
https://tinyurl.com/2v3br7xv
https://doi.org/10.1080/03932729.2011.576181
https://doi.org/10.1080/19448953.2015.1063270
https://doi.org/10.4135/9781446220658

